"Kom så venner, lad os lege"
I 1998 indførte Sverige nogle lovændringer, som forpligter skoler og børnehaver på at modvirke traditionelle kønsroller. Drenge og piger skal have samme muligheder for at prøve ting og udvikle interesser uden begrænsninger fra traditionelle kønsroller.
Over tid har det ændret den pædagogiske praksis i mange svenske institutioner, heriblandt Mikas tidligere børnehave. Her opfordrer man ikke længere drengene til at være vilde og klatre i træer eller pigerne til at være søde og lave perleplader. Her siger man bare: "Kom venner, lad os lege". Bøgerne på hylderne handler ikke om stærke prinser, som redder sårbare prinsesser, og aktiviteterne henvender sig ikke til drenge og piger, men til alle.
Danmarks Pædagogiske Universitet lavede i 2008 en undersøgelse omkring kønsstereotyper bygget på observationer fra tre danske børnehaver. Den dokumenterede, hvordan kønsstereotyper stadig spiller en stor rolle, og hvordan et blåmalet Star-Wars-hjørne og et rødmalet dukke-hjørne opdeler børnene.
"På baggrund af forskning ved vi, at praksis er mytebåret, og at vi møder børn forskelligt og stereotypt på baggrund af køn. Det har en betydning for den praksis, der er omkring, hvordan man møder børn, hvilke aktiviteter man tilbyder dem, hvad man forestiller sig, at de er dygtige til og hvilke evner og egenskaber, man prøver at fremelske", siger uddannelses og kønssociolog, Cecilie Nørgaard, der har firmaet Mangfold og er forfatter til flere bøger om diversitet og køn. Hun har i lang tid prøvet at implementere den kønsforskning, der findes i den pædagogiske praksis, særligt i forhold til dagstilbud og skoler.
Forskning har vist, at spædbørn ofte italesættes ud fra deres køn. Drenge bliver italesat ift. deres potentielle evner: "Han er en stærk krabat, som nok skal klare sig", hvorimod piger italesættes ift. deres udseende: "Hvor er hun yndig, sikke nogle lange øjenvipper". Ifølge Cecilie Nørgaard kan disse subtile detaljer have indflydelse på barnets selvforståelse.
"Hvis man begrænser børn til stereotype opfattelser, vil man begrænse deres muligheder for at blive de mennesker, de er", siger hun og pointerer, at drenge selvfølgelig skal have lov til at være superhelte, og piger skal have lov til at være prinsesser.
"Det handler ikke om at tage noget fra nogen. Det er tværtimod et spørgsmål om at putte på og skabe flere muligheder, så paletten bliver større. Flere facetter af identiteter i spil så kønnet ikke får hovedrollen", siger Cecilie Nørgaard.